blondehair.blogg.se

Utvärdering ridlektion

Publicerad 2016-01-30 10:02:00 i Allmänt, Hästar,

I onsdags red jag ju för en ny tränare för mig, Sofia. Jag hade tidigare ridit samtidigt som hennes lektioner och trodde hon skulle passa mig. Jag hade helt rätt, tyckte verkligen om henne. Sofia frågade hur vår situation såg ut och jag berättade att våra största problem är att jag sitter snett och att min innerhand blir lite för hård. Vi jobbade först med att verkligen rakställa henne innanför spåret så hon fick se mig rida henne lite och hur jag påverkade hennes hjälper. Sedan fick jag uppgift att verkligen sitta helt stilla med mina händer, bara rida med säte och ben (såklart). Men jag tycker det är svårt när ingen är på mig med det. Jag kände verkligen hur jag fick henne i uppförsbacke och hur bogarna fick ännu mer rörelse = större steg. I slutet jobbade vi med en övning jag tyckte var väldigt bra. Jag galopperade på volt och minskade till en 10m volt, sedan flyttade jag successivt ut henne i skänkelvikning i galopp och sedan gjorde jag om processen. En väldigt bra lektion som gav mig en tankeställare och mycket nytt att jobba vidare med.
 
Skänkelvikning under en lektion för Mikael år 2012(?)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela