blondehair.blogg.se

Läppstifts tips

Publicerad 2016-01-11 14:50:00 i Allmänt, Makeupartist, Smink,

Fick en läppstifts kommentar häromdagen från min älskade kusin. Tänkte därför göra ett inlägg om det;
Kan du skriva något om läppstift? Typ om olika sorter, hur man lägger på det snyggt och om det kanske finns läppstift som inte kladdar så man kan pussa sitt barn utan att hon blir helt röd 😉
 
* När det gäller läppar är det givetvis först viktigt att de är mjuka. Smörj in med ett vanligt läppbalsam (vaselin fungerar också). Det är bra att peela läpparna regelbundet likt övriga kroppen för att få bort döda hudceller.  Är lapparna torra blir resultatet aldrig bra. 
* För att ett läppstift ska sitta så bra som möjligt kan man använde sig utav en läppenna. Använder man skarpare färger på läppstiftet så som mörkare färger, rosa eller röd gör det dessutom det mycket lättare att få till ett par perfekta läppar om man fyller i konturerna på läpparna först med en läppenna. Då är det bara att fylla innanför dessa sedan med själva stiftet.
* Spänner man läpparna medan man fyller i dom tycker jag att det är lättare att få till riktigt raka och fina kanter. 
* Gör jag läpparna på mig själv målar jag med själva stiftet direkt på läpparna men vill jag få lite skiftande färger lägger jag på dessa nyanser direkt på läppen och sedan jobbar ihop det med en pensel. Då är det viktigt att det är en syntetpensel eftersom läppstift är en fet produkt. När jag ibland gör silver/guld på läpparna eller glitter osv. lägger jag på detta på samma sätt när jag har grundfärgen klar med en pensel. Jag brukar faktiskt lägga på skimmriga ögonskuggor om jag vill ha metalliska effekter. Smidigt och snyggt enligt min åsikt. 
* Mna favorit läppstift är helt klart Mary Kay True Dimensions-serien. Dels är den återfuktande (har man normala läppar behövs de inte något balsam under). De sitter väldigt bra samtidigt som de är mindre pigmenterade. Det är tipset om man vill ha mer naturella läppar och på så sätt lite mindre puss-märken. Läppstift med mindre pigment, man får den lite piffigare effekten samtidigt som det inte kladdar av sig för mycket.
 
Foto; Anette Jonsson, Modell; Julia, Smink; Jag
 
 
Här har jag lagt lite ögonskugga och glitter med en syntetborste på läpparna.
 
Några i True Dimensions-serien, eftersom de är mindre pigmenterade har jag inte använt något läppenna på bilderna heller utan den sitter + blir naturlig ändå. Jag tycker det ger en perfekt effekt.  

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-01-23 20:48:06

Kan du inte göra typ avsnitt per avsnitt om smink, gå igenom de olika "ansiktsdelarna"? Contouring, ögonbryn, mascara, ögonskugga (bpde mer vardagliga skuggor och hur man gör en fin festsotning) osv. Hade varit roligt, intressant och givande!

Svar: Tack för tipset, absolut ska göra lite mer smink inlägg :D
swarovskiponnyn.blogg.se

Postat av: Elin

Publicerad 2016-01-25 14:07:56

Tack! Ska börja med att skaffa penna till mitt favoritläppstift tror jag. Kram

Svar: Tycker jag du ska göra :) kram
swarovskiponnyn.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela