blondehair.blogg.se

Det sitter i huvudet

Publicerad 2016-01-03 14:12:00 i Allmänt, Ätstörning,

Många tror att anorektiker inte äter alls. Visst det finns de som periodvis inte äter någonting. Men det är väldigt få. De allra flesta som svälter sig, även det jag gjorde för ca 1,5år sedan, äter mat men i underskott. Äter man mindre näring än vad kroppen behöver hamnar den i svält och symptom som då kommer är bland annat; trött, yrsel, svimningar, blåmärken, frusenhet, leverpåverkan, dåligt hjärta och tvångsmässighet. I ärlighetens namn så har jag kunnat pricka av alla dessa symptom under 2014. När man sedan jobbar på att bli fri från sin ätstörning så måste man äta. Mycket. För att ta ikapp alla kalorier man missat under svälten och komma upp i vikt igen. Mat är ens medicin. Tittar man på vad jag äter idag skulle ingen säga att jag har anorexi för att jag äter bra idag, min kropp behöver det. Men mentalt är jag fortfarande inte frisk. Det är som att säga till en cancer patient att: "åh, nu tar du cellgifter och får strålning då är du frisk va"? Mekaniskt kan alla äta, men en ätstörning sitter i huvudet. Många fördomar som också framkommer när man säger ätstörningar är att man måste vara underviktig. Som jag nämt sitter en ätstörning i huvudet och vikten är egentligen obetydlig. Tyvärr är det brist i vården och för att få hjälp så måste man vara rätt underviktig vilket gör mig ledsen att det är så många som lider utav hjärnspöken men som inte är prioriterad.
Mer kunskap och resurser till ätstörningsvården helt enkelt, på alla plan!
 
 

Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2016-01-03 16:01:02

Du har så rätt i det du skriver. Jag har varit sjuk länge men ofta fått kämpa för att få bra vård trots att jag inte alltid varit underviktig. Ätstörningen sitter mest i huvudet och det är där vi behöver hjälpen! Fortsätt kämpa! Du har kommit så långt bara under den tiden jag följt dig. Din kamp och din målmedvetenhet inspirerar! Tack! Kram <3

Svar: Ja, vården måste verkligen bli bättre. Tack, vad glad jag blir. Kram <3
swarovskiponnyn.blogg.se

Postat av: Malin

Publicerad 2016-01-04 18:58:55

Så viktigt och så bra inlägg.

Svar: Tack, det tycker jag också!
swarovskiponnyn.blogg.se

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-02-19 20:34:49

Jag måste ju tyvärr erkänna att jag trodde att det innebar att man nästan inte åt något/ alls om man led av anorexi... Känner mig lite dum hehe men det tyder ju verkligen på hur lite jag kan om ämnet! Tycker det är fantastiskt hur du har valt att öppna upp dig och dela med dig om vad du har och går igenom nu!! Hjälpsamt på så många olika plan....

Men med tanke på min lilla ögonöppnnare att man visst äter men väldigt strängt, du nämner en del om fearfoods som du inte åt, men vad åt du då? För mig som inte kan så mycket om ämnet som sagt så undrar jag VAD och HUR mycket du åt..?

Hoppas du tolkar min fråga rätt... Vill bara förstå :)

All lycka till dig! Styrke kramar

Svar: tack för din kommentar, ja många har som sagt bilden av att en anorektiker inte äter någonting. Jag kan göra ett inlägg om det senare idag, kram <3
swarovskiponnyn.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela