blondehair.blogg.se

Tvätta sminkborstar

Publicerad 2015-09-18 16:45:00 i Allmänt, Makeupartist, Smink,

Jag tvättar mina privata sminkborstar 2 gånger i veckan. Borstarna jag använder i skolan tvättar jag givetvis varje dag eftersom de används på olika hutyper/kunder/modeller. Tänk på att man ska tvätta sina egna borstar minst en gång i veckan, just för hygienens skull. Mina "skolborstar" tvättar jag bara med YES diskmedel, det är perfekt att lösa upp fett med m.m. De flesta av de borstarna är dessutom i syntet vilket gör att man då ska använda någon mer fettlöslig rengöring. Privat använder jag främst borstar i äkta hår, dessa brukar jag tvätta med balsam. Ibland även med tvål/diskmedel.
Här kommer mina tips för att tvätta sminkborstarna på ett så skonsamt men effektivt sätt som möjligt;
 
1. Skölj borsten i cirkulära rörelser i handen så att den rengörs ytligt. Unvik att få vatten på handtaget då det kan göra att fukt kommer in och borststråna lossnar. 
 
2. Doppa sedan toppen av borsten i en liten skål med YES/rengöring. 
 
3. Skölj sedan ur borsten igen på samma sätt som i första steget. Cirukär och utan att blöta skaftet. 
 
4. Låt borstarna torka på en plan yta. (Alternativt något upphöjd i skaftkanten så att vattnet rinner ur borsten, och inte in i skaftet).

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela