blondehair.blogg.se

Min Lilla Syster

Publicerad 2015-09-23 14:39:00 i Allmänt, Ätstörning,

När jag fick höra i våras under filmfestivalen angående filmen Min Lilla Syster blev jag jättesugen på att se den. Men den gick bara två tider och då passade det inte. Den 18 september hade den filmpremiär på vanliga SF biografer iallafall och i söndags gick jag och mina föräldrar till Bergakungen och såg den.
 
Filmen beskrivs såhär: Stella är precis på väg in i den spännande, men också så skrämmande, tonårstiden. Hennes storasyster Katja är en riktig talang inom konståkning. Stella gör allt för att försöka vara lik sin syster och på så sätt också försöka få lite mer uppmärksamhet av de ganska upptagna föräldrarna. Men Stella upptäcker att det är något som inte stämmer med Katja. När Stella konfronterar Katja tvingas hon in i en härva av utpressning, manipulation och lögner av sin syster. Stella blir rädd att det ska få förödande konsekvenser för familjen om hemligheten uppdagas. Min lilla syster är en film om drömmar som gått fel, syskonrivalitet och hur brutalt det kan vara att växa upp som ung tjej idag.
 
Både jag och mina föräldrar kände igen oss och blev stundtals väldigt berörda utav filmen. Jag tror att om man inte har varit drabbat/med i det själv tycker man nog inte att den är så bra. Men vi tyckte verkligen om den och blev väldigt positivt överraskade då den tog upp saker som man verkligen gjort som ätstörd och mina föräldrar kände igen sig som annhörig. Det som jag också tyckte om också var att den inte var alls triggande. Dom var noga med att aldrig nämna siffror (vikt, kalorier etc.) vilket jag tyckte var väldigt bra.
 
Jag ger den 4,5/5 och rekommenderar den varmt!
 
 

Kommentarer

Postat av: Sophia

Publicerad 2015-09-23 15:26:26

Den vill jag verkligen se :D

Svar: Det tycker jag du ska göra :D
swarovskiponnyn.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela