blondehair.blogg.se

En sallad är inte alltid nyttig..

Publicerad 2015-09-24 14:44:00 i Allmänt, Ätstörning,

Något som jag stör mig extremt mycket på är att samhället kategoriserar mat som nyttigt och onyttigt. Nyttig mat klassas exempelvis sallader, kvarg, frukt och kyckling. Onyttigare mat är exempelvis godis, pasta, friterat och snabbmat. Det jag uppfattat i samhället är iallafall att vad som baseras på vad som är nyttigt/onyttigt är bland annat kaloriinehållet, andelen kolhydrater/fett/proteiner m.m. Min sjuksköterska har sagt till mig flera gånger att en sallad inte är  så "nyttigt" för mig. Undervikt är minst lika farligt som övervikt. Faktum är att många anorektiker dör ju faktiskt för att hjärtat stannar och det kan  gå riktigt fort. Jag hade själv problem med mitt hjärta när jag var som smalast, och mina värden är inte super nu heller för den delen. Medan en kraftig övervikt ofta förkortar sina liv med 5-10år. 
Om man är jättesmal är det inte nyttigt att äta bara blad som gör att man går ner i vikt. Likadant som det är för en överviktig person att äta godis och  snabbmat. Enligt samhället är "den nyttiga maten går man ner i vikt av medan man går upp vi vikt av den onyttiga". Men för alla är det inte nyttigt att gå ner i vikt, utan faktiskt nyttigare att gå upp i vikt. De flesta människor är normalviktiga, varför då denna samhällshetsen? Äter man en varierad kost och rör på sig måttligt gör man kroppen en jättetjänst. Balans mina vänner, balans!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela