blondehair.blogg.se

Ekonominörd

Publicerad 2015-10-25 14:32:00 i Allmänt,

Något jag alltid har älskat att göra (kontrolfreak delux) är listor på allt möjligt. Ekonomin är en sån sak för jag gillar att planera. Eftersom jag dessutom älskar att shoppa men samtidigt är noga med att ha en bra backup är det ju tur att jag gillar att hålla koll på läget. Jag gör ständiga nya dokument och kalkuleringar haha. Nu när jag ska starta företag är det ju extra viktigt, men jag har ju faktiskt läst ett år ekonomi på högskola så har alla viktiga grundkurser med mig i bagaget vilket känns tryckt. När jag gör en budget brukar jag göra så här:
1. Spara. Såklart, brukar spara 50% utav min lön ungefär. 
2. Skriver ner allt jag behöver/vill shoppa under månaden..
3. Först väljer jag ju såklart alltid ut det nödvändigaste/träkigaste som måste betalas; hyra, mobil, linser, mediciner, hårprodukter (supertråkigt men ack så viktigt).
4. Ser hur mycket som är kvar och prioriterar då övrig shopping efter det. 
5. Självklart har jag alltid en "övrig" post för oförutsägbara händelser/annat spontant kul. 
6. Därefter kollar jag veckorna i månaden och eftersom jag älskar att shoppa planerar jag in några av grejerna varje vecka så jag har något kul att se fram emot att köpa varje vecka samtidigt som jag vet att jag håller mig till budget. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-29 05:41:42

...? Mat ingår inte i din budget eller? Det är typ min största utgift >.< eller okej, boende, avgift, ränta, försäkringar, el osv tillsammans är större men därefter mat!

Svar: Jag bor ju hemma och det ingår ju i hyra. Men på övrigt har jag restaurangbesök osv som blir endel varje månad :)
swarovskiponnyn.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela