blondehair.blogg.se

Svar på kommentar

Publicerad 2015-05-30 12:22:16 i Allmänt, Ätstörning,

Äter du efter ett matschema eller lägger dina föräldrar upp dina portioner? :)
 
Inget av dom två alternativen haha.. Jag räknar ju som jag tidigare nämnt kalorier rätt slaviskt fortfarande. Jag har en kaloriapp och en gräns jag måste komma över varje dag av min behandlare. Detta kollar mamma i min app varje dag så jag har gjort. Därefter får jag planera själv vilket är det ända som fungerar för mig eftersom jag hatar när människor bestämmer/försöker tvinga i mig mat när jag är vuxen. Om jag exempelvis plockar bort mjölken ett mål så måste jag ju kompensera det med 0,5dl extra müsli exempelvis. Jag fick ju ett matschema när jag låg inne och har det som lite "riktlinjer" och vet ju hur mycket en snitt middag ligger på exempelvis.
Detta fungerar för mig och jag trivs med det. Hoppas det var svar på din fråga! Kram

Kommentarer

Postat av: Kajsa-Stina

Publicerad 2015-05-30 14:31:21

Jag äter efter ett matschema och det har jag gjort under alla mina år som sjuk vilket är sju år nu och jag är verkligen så himla orolig hur det ska bli sedan då jag ska avvänja mig vid matschemat... Jag vill kunna vara fri i tanken men vette fan om jag någonsin kommer att få en "normal" syn på mat efter alla mina sjukdomsår. Jag hoppas verkligen jag kan bli mer avslappnad till relationen men jag vet inte riktig som det känns just nu tyvärr :(

Själv så lägger jag upp maten ibland annars är det mamma eller pappa som gör det. Har verkligen svårt med portionsstorlekar vilket känns så tufft. När jag lägger upp mat själv så mäter jag med dl mått då det är en slags trygghet. Att lägga upp på fri hand klarar jag helt enkelt inte av då mitt ögonmått ljuger så fruktansvärt mycket. Men när mamma och pappa lägger på så står jag vid sidan om och vakar typ haha... Önskar jag kunde komma förbi det stadiet men det tar väl tid kan jag tänka mig. Intressant med en sådan där kaloriapp som räknar ut vad och hur mycket du äter! Vad heter den appen? :)

Hoppas du mår bra vännen och att du får en fin lördag! Massa kramar till dig vännen <3<3

Svar: Jag förstår dig verkligen, tiderna, måtten och mängderna sitter liksom i ryggraden efter så lång tid. Men jag är helt säker på att du kommer kunna få en normal syn på mat. Jag måttar/väger all min mat för att det ska bli korrekt, men jag har faktiskt ett rätt bra ögonmått om jag ska vara ärlig så är ändå inte superorolig när jag kommer ta bort måtten. När jag hade hempermissoner från min inläggning var mina föräldrar tvungen att lägga upp min mat och då stod jag också som en hök och vakade haha. Vill ju inte råda någon och börja räkna kalorier.. appen finns i topp på App Store.. ;)
Massor med kramar <3
swarovskiponnyn.blogg.se

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-05-30 15:10:22

Tusen tack! Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela