blondehair.blogg.se

Kalorifråga

Publicerad 2015-05-18 09:25:00 i Allmänt, Ätstörning,

Fick denna kommenteren i förrgår och tänkte svara på den.
 
Räknar du kalorier? Tips på hur man slutar med det? Så rädd att vågen ska visa MASSOR uppåt om jag "släpper på kontrollen" :(
 
Ja, jag räknar kalorier, väldigt maniskt om jag ska vara ärlig. Det har givetvis mest varit negativt men just nu använder jag faktiskt det för att öka.. Jag har en kaloriapp där allt jag äter noteras. Men jag och min behandlare har varje vecka en kalorigräns jag måste äta varje dag. Den ökas succesivt varje vecka. Varje kväll kollar min mamma i min app och om jag inte skulle ätit rätt mängd måste jag dricka en näringsdryck, vilket är det värsta jag vet. Jag äter mycket hellre mat en dricker näringsdrycker men det är ju olika från person vad man gillar. Egenligen ska man ha både och men jag gär min resa mot ett friskare liv på mitt sätt, så det ska bli hållbart för mig. Givetvis vill jag inte räkna såhär maniskt, för tillfället är det för mig det bästa men jag hoppas att jag i slutet av sommaren ska ha kommit i från det. 
 
När jag låg inlagd i ca tre månader blev mitt räknande mycket, mycket mindre. Då fick man jobba att se mat som näring/energi/medicin och inte siffror. Jag har därför några tips till dig (alla som har problemet) för att minska kaloriräknandet. 
* Låt någon annan laga maten för dig/lägga upp. Det är en av de största anledningarna till att jag blev av med det maniska räknandet när jag låg inne. Jag visste ju inte hur mycket av varje ingrediens vår kock hade haft i, och vilka märken. 
* Häll maten i burkar. Detta blev jag tipsad av min favoritpersonal på avdelningen (dessutom lär mitt kontrollbehov av ordning och reda bli tillfredställt haha). Alltså en burk men müsli, en med havregryn osv.. alla skafferiprodukter. Då ser man inte alla siffror på paketen hela tiden. Dessutom kan man ju be ex. en förälder köpa produkten och hälla över det i burkar ex. så ser man inte innehållet/märket.
* Väg inte allt. Börja med att inte väga kanske frukt/bär/sallad osv (oftast lättast). Börja med att höfta, man har ett bra ögonmått jag lovar. Ska du tillexempel äta ett äpple, som del till ett mellis, väg det inte. Se det som en frukt. Vissa är större, vissa mindre, Helt normalt. Gäller ägg, potatis osv.. allt helt enkelt.
* Listor och variera. När vi var tvungen att göra matplanering för hempermissioner hade vi listor med frukostalternativ, mellisalternativ osv. Vi fick aldrig lägga samma frukost både lördag och söndag. Samma mellis på en helg osv. Då kan man själv skriva upp sina favoriter, och variera.  
 
Du kommer inte gå upp massor, jag lovar. FoodIsFuel, kram <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela