blondehair.blogg.se

Det där med mattider

Publicerad 2015-06-02 15:01:00 i Allmänt, Ätstörning,

Något som är väldigt vanligt under tillfrisknadsprocessen inom anorexi är att man är exremt noga med tidpunkterna när man äter. Rutiner och kontroll är ju något anorektiker ofta gillar väldigt mycket och en störd rutin kan ofta uppge väldigt mycket ångest. 
Jag har exremt svårt att äta "före utsatt tid" men har inga problem med att flytta maten senare. Jag kan utan problem äta 1-2h senare men om jag skulle äta en kvart/halvtimma tidigare så är det jättejobbigt. Jag har en "gräns" i mitt huvud att jag inte får äta innan detta klockslaget, på jobbet kan det dock ändras då jag har ett schema med förutbestämda raster, men då är jag o andra sidan väldigt upptagen sedan direkt efter och hinner inte tänka så mycket på det. Dessa tidigaste tidgränser har jag (när jag är hemma äter jag ju inte förmiddags mellanmål utan större em/kvällsmål) när jag är hemma:
Frukost - 07.30 om jag ska till stallet/jobba, 08.30 om jag ska till stallet på en helg och 09.00 om jag bara tar det lugnt..
Lunch: tidigast klockan 12.00
Mellis: tidigast klockan 15.00 
Middag: tidigast klockan 18.00
Kvällis: tidigast klockan 21.00
 
Jag märker själv att det låter creepy för friska människor att man inte kan gå efter sin hungerkänsla utan efter klockan och i mitt fall min egna "hjärngräns".. #lifewithanorexia

Kommentarer

Postat av: Kajsa-Stina

Publicerad 2015-06-03 14:29:46

Gud vad jag känner igen mig i detta! Jag är så jävla noga med mina mattider och vill helst inte rucka på dom då jag får panik! Men med mig är det lite tvärtom faktiskt. Jag äter hellre lite tidigare än vanligt än lite senare då jag annars blir skitstressad ifall maten skjuts upp typ 1 timme... Måste verkligen träna på att inte vara så jäkla noga med att det inte får bli "för sent"

Stor kram <3

Svar: Det är konstigt hur hjärnan blockerar än och säger att till om med vissa tider är fel osv.. Måste också jobba på det, men det motsatta. Kramar i mängder 😘
swarovskiponnyn.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela