blondehair.blogg.se

Varför är det mer rätt?

Publicerad 2014-05-14 22:00:06 i Allmänt,

Något jag har tänkt på i perioder, som faktiskt gjorde mig rätt ledsen igår var en sak om kropps-idealer. Ända sedan jag gick i högstadiet har jag fått höra "du är så smal", "du måste äta" och "du har väl inte anorexia?". Det är alltid okej att påpeka smala människor kropp. Medan jag aldrig skulle få säga "vad tjock du är" eller "du måste verkligen banta". Det är helt enkelt fel. 
Igår sa en kompis (vi snackade om modellvärlden) att det fulaste hon visste var folk som var som skelett  och där revbenen sticker ut. Visst tog jag åt mig till viss del, för jag är underviktig och visst mina revben sticker ut lite. Alla har olika kroppar och olika "mål" med sin kropp. Egentligen ska man skita fullständigt hur andra människor ser ut, vad gör det mig? Men jag blir så frustrerad att folk ska kunna kritisera och ibland till och med pika hur fult det är när man är smal och det är inga som helst problem med det. Men man får inte nämna att någon är stor för då är man elak och konstig. 
 
Jag antar att det beror på dagens kroppshets. Men jag tycker att det är fel att man ska få kritisera en viss kroppstyp medan dom inte får säga något om andra. Jag tror att det är för att "tjocka" människors "dröm" är att bli smal (på grund av dagens samhällsideal). Jag har alltid gillat att vara smal, men jag kan säga att det inte alltid var så kul att gå flera gånger i månaden till skolsyster under flera år. Väga mig, se hur hon blir "besviken" och visar hur långt under kurvan jag är. Hur långt under "normal" jag befinner mig. Hur hon ringer mina föräldrar och frågar om jag äter för att hon inte tror på mig. Jag vill bara säga att jag tycker att det är jättebra att skolan "höll" koll på mig, jag hade ju ingen ätstörning (förutom kräsenhet..). Det är bra att om man inte följer "kurvan" under tonåren så ska man ha ett öga på sig och kunna få hjälp oavsett om man är under eller över kurvan. 
 
Ett väldigt flummigt inlägg kanske, men jag hoppas jag fick fram min åsikt. Varför är det okej att kommentera hur smal någon är man att man inte får nämna att någon bör banta??! Om man nu måste påpeka det vill säga.. så ska det kunna få vara från båda hållen. 
 
Mamma och jag i USA 2008 <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela