blondehair.blogg.se

Bli av med sockerberoendet

Publicerad 2014-05-11 09:45:00 i Allmänt,

När jag var yngre var jag riktigt sockerberoende. Det kan bero på att jag under min högstadietid (ungefär mellan 12-15år) var extremt underviktig. Jag var då betydligt mer matkräsen än vad jag är nu och periodvis åt jag alltid någon form av kaka varje dag. Jag behövde verkligen gå upp i vikt (mitt bmi låg på 13..)  så jag fick stoppa i mig vad jag ville. Vill bara påpeka att jag verkligen inte hade någon ätstörning då, jag var bara väldigt kräsen, mjölkallergiker och hade supersuperduper bra ämnesomsättning. 
 
Fram till bara för något år sedan drack jag även alltid juice till frukost, åt kakor titt som tätt och godis fredagar och lördagar. Jag hade med andra ord ett extremt sockerberoende. Jag ville få bort det och få i mig bra och härliga produkter istället för färgämnen osv. Det första jag drog bort direkt var juice, läsk och oboy och liknande. Dirckor med massor utav socker. Jag minskade även kak- och godis intaget först till bara en dag i veckan och nu är det mer sällan. Om jag idag äter godis så kan jag äta typ 5 bitar sedan tar det stopp för det är så mycket socker. Skulle aldrig kunna trycka i mig en hel påse, min kropp säger ifrån och då ser man verkligen hur mycket det gör att skippa sådana saker. Istället äter jag mängder med frukt och grönsaker. Vi har alltid färska jordgubbar hemma som jag verkligen älskar. Det kan man verkligen äta och få samma "sockerkick" men på ett mycket bättre sätt. När jag annars är hungrig/söstsugen skär jag antingen morot/gurkstavar eller skivade äpplebitar. Ibland kan jag även lägga på lite kanel på äpplena, det blir både gott och så ska kanel vara väldigt bra för kroppen och ämensomsättningen har jag hört. Nu för tiden tycker jag även att frukt och grönsaker är godare än godis. När jag var yngre kunde jag ibland säga det för att "övertala" mig själv eller "låta nyttig" men nu tycker jag verkligen det!

Jag märker extremt mycket att jag har blivit av med mitt sockerberoende och jag kan många gånger bara bli äcklad av godis när jag ser alla färgade gelégrejer. (Visst ett par ferraribilar är extremt gott..). Jag tycker att det är väldigt skönt för att jag är säker på att min kropp mår bättre både på in- och utsidan. Nyttig, vällagad mat och motion. Där har ni några av de viktigaste grundstenarna för ett friskt och hälsosamt liv enligt mig. 
 
Här är en bild från när jag var 17år, gick första eller andra året på gymnasiet här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela