blondehair.blogg.se

Älg förlöstes vid krock

Publicerad 2014-05-21 15:10:00 i Allmänt,

Har ni läst det här? Hörde det på radion igår och det kan vara det sjukaste jag hört. Väldigt tråkigt att kalven fick avlivas p.g.a. att den inte kunde klara sig utan sin mamma. Jag var tvungena att googla det och hittade artikeln på Aftonbladet.
 

Landslagsskidåkaren Jesper Modin, 25, krockade med en älg på väg hem till Östersund.
Bilen blev näst intill totalförstörd, men Jesper Modin klev ut helt oskadd.
Då gick historien från häpnadsväckande – till fullständigt osannolik.
– I passagerarsätet hittar jag en älgkalv, med navelsträngen hängande. Jag måste ha förlöst den i kraschen! säger han till Sportbladet.

Välmeriterade sprintskidåkaren Jesper Modin var på söndagskvällen på väg från en semestervecka i Marocko. Det var på den sista etappen mellan föräldrarhemmet i Sundsvall och hemmet i Östersund som olyckan var framme.
I höjd med Brunflo körde han över ett krön, blev bländad av solen samtidigt som en älg sprang över vägen.
"Kollisionen var oundviklig. Älgen slungades upp på motorhuven, över vindrutan och fortsatte därefter över taket och ner i diket. Jag pepprades med glassplitter och inälvor från älgen och stannade chockartat vid vägkanten.",skriver Jesper Modin på sin blogg.

"Spottade inälvor"
¨För Sportbladet beskriver han om sekunderna direkt efter kraschen.
– Jag tar mig ut ur bilen så fort som möjligt och tänker bara "shit, jag är inte skadad någonstans". Jag spottade ut glassplitter och inälvor från älgen och såg att hela älgens maginnehåll låg mellan sätena i bilen.
Han tror att glasögonen han hade på sig kan ha räddat synen på honom.
– Hade jag inte haft det hade jag säkert fått glassplitter i ögonen, jag hade kunnat bli blind.

"Det riktigt sjuka..."
Så här långt är det en dramatisk, men inte helt ovanlig, historia från de svenska vägarna. Det är när man läser längre ner i blogginlägget hakan åker ner i golvet.
Vi låter Jesper Modin återberätta det osannolika händelseförloppet igen.
– Det som var det riktigt sjuka var när vi kom till Östersund med bärgningsbilen. Vi stannade vid Bilbolaget och lastade av bilen när jag skulle öppna passagerarsidan för att hämta lite försäkringspapper.
– Då ser jag en älgkalv som ligger där med navelsträng upp och allting. Och den lever för fullt! Man får en sådan chock att man inte fattar att det är sant. Först min tur sen händer det här! Jag måste ha förlöst den i kraschen, säger sprintskidåkaren som för säkerhets skulle filmade det hela för att någon skulle tro på det.
– Ja, en kompis sa att nu har du något att berätta på alla framtida julfester.

"Bara att beklaga"
Hur gick det då för den lilla älgkalven?
Jesper Modin ringde polisen efter den osannolika upptäckten, de kom till bilen med en viltvårdare. Tyvärr var det enda möjliga beslutet att avliva älgkalven som inte kunde klara sig utan sin mamma.
– Det är bara att beklaga, även om det gick bra för mig så är det ju inte kul när sådant här händer.

Artikeln hittar ni här: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article18915316.ab 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela