blondehair.blogg.se

Dagens ridpass

Publicerad 2014-03-03 20:37:19 i Allmänt, Hästar,

Godkväll!
Jag vet inte vad ni tycker om "dagens ridpass" inlägg, själv brukar jag oftast inte läsa andra bloggares sådana inlägg men i brist på annat tänkte jag samanfatta dagens pass. Jag är mycket väl medveten om att det är mycket hästinlägg just nu, men försöker variera inläggen men i slutändan så spenderar jag ju en stor del av mitt liv i just stallet och det är hästar jag brinner för. Särskillt nu efter horse show då man alltid är supermotiverad med allt som har de fyrbenta djuren att göra.
 
Planen var iallafall idag att rida dressyr i paddocken. Men när jag kom ut till stallet så höll de på att löshoppa där och de var på häst 1 av 4 så jag beslutade mig att sätta på en podd, lite reflexer och bege mig ut i mörkret med min ponny. Hon började med att backa ner lite fint i ett dike, då förstod jag vilket humör hon var på. Pigg och tittig. Och herregud var pigg hon var idag, förvåndadsvärd nog så höll hon faktiskt alla fyra hovar på marken hela passet, men det var mycket taktande haha. Hon var mjuk och trevlig iallafall och när hon är så pigg som hon var idag så svarade hon ju bra på hjälperna och det var bland annat fina och kvicka galoppfattningar. Dock så valde jag att endast galoppera på grusvägen och inte på ängen som först var min tanke. Det är ju dumt att leka med elden menar jag när man är ute en bit från närmsta hus, det är kolsvart och ponnyn är pigg som tusan. Då är en äng/grässtig inte det helt optimala. 
I slutet blev hon riktigt trevlig och kunde hålla sig i skinnet i övergångarna och gjorde grymma halter. Jag avslutar alltid mina pass med att göra lite halter, jag vet precis hur jag vill ha en perfekt halt. Hon skall vara mjuk och inte det minsta hängig i handen. Dessutom så skall hon varken krypa ihop eller bli för rak. Självklart ska hon vara under sig också. Jag kan hålla på över tio minuter i slutet och bara göra halter till jag får den helt perfekta. Idag räckte det med några styckna innan jag hade henne precis där jag ville. 
 
Nöjd ponny och nöjd ryttare, jag älskar när hon är pigg och trippar fram för då känns det verkligen som hon njuter och har livsgläjde. Och när man bara ger henne långa tyglar och hon skrittar med spetsade öron och frustar gång på gång, det är lycka!
 
Här red jag idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela