blondehair.blogg.se

Tvillingsystrar

Publicerad 2014-08-01 12:21:00 i Allmänt,

Igår såg jag en dokumentär på tv2 som hette Tvillingsystrar. Det handlar om två tjejer som blir adopterade från Kina. Den ena flyttade till Norge och den andra till USA. Men när de adopterades i Kina så tyckte båda adoptivföräldrarna att de var väldigt lika och födda samma dag (och av en slump hade de köpt likadana klänningar) så de behöll varandras uppgifter och när de kom hem till respektive land så gjorde dom DNA test. I Kina sa de att de inte var tvillingar men testet visade att de var biologiska enäggstvillingar.
Jag blir så himla rörd av sånt här. Jag satt och grät stora delar av timmen (haha..) och tyckte det var så gulligt. Även så kul när de inte förstod vad den andra sa och bara kollade på varandra haha. Den amerikanska tjejen bodde nu runt LA (tror jag) och den andra tjejen kom från en by i Norge med 234 invånare. Helt olika uppväxter men ändå samma genetik. Fantastiskt och det är sådana här tjejer som forsakare älskar, då får man se hur mycket som är genetiskt och hur mycket som är från omvärlden av en människas beteende och uppväxt.
 
Det är givetvis en sann dokumentär och det jag tyckte var det ballaste var att de bådas nya adoptivföräldrar hade klätt tjejerna i rödarutiga klänningar slumpmässigt och att det var det som gjorde att de började prata.. 
 
De går i repris 2/8 & 3/8 på SVT2 samt 6/8 på SVT24. Dessutom finns den på SVT2Play. Tycker lätt ni ska ägna en timma åt denna!

url.jpgSå söta, Mia och Alexandra heter dom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela