blondehair.blogg.se

Ryttareliten

Publicerad 2014-04-02 09:51:00 i Allmänt, Hästar,

Nu har det gått tre avsnitt av Ryttareliten och jag har suttit bänkad alla avsnitt. Jag tycker det är väldigt kul med lite ridsport i media. Och en hel timma utan reklam varje vecka, det är vi hästmänniskor inte van vid. Så det tycker jag är bra. Jag tycker det är ett väldigt kul upplägg med tre par och det är en väldigt variation på paren vilket  jag tycker är kul. Programmet har väl fått ganska mycket kritik vad jag har förstått (inte läst så mycket) om att det bara handlar om pengar och att hästarna används som maskiner

Man ska inte blunda för verkligheten, ridsporten är väldigt dyr. Om man då ska ligga på toppen vill jag inte ens tänka på alla pengar och timmar i sadeln. Jag har ju en egen häst som jag tävlar på "hobbynivå", och jag vet bara hur mycket tid och pengar som ligger bakom ens framgångar. När de då lever på sporten så förstår jag inte hur någon kan tro att de får något gratis?! Visst, vissa har bra tillgångar från start och har kunnat köpa finare ponnysar/hästar redan vid tidig ålder, men många har slitit från grunden och oavsett hur många fina hästar man har så krävs det fortfarande tusentals timmar i sadeln för att kunna lyckas inom sporten. Dessutom så skulle jag säga att ridsporten är en av världens absolut svåraste och tuffaste sporter. Man är ett team tillsammans meden häst och man är heller aldrig bättre än sin bästa häst. Man kan vinna ena klassen och ramla av i nästa. Hästen kan skada sig på en sten och vara borta en säsong. Det är verkligen en berg. och dalbana. 
Att hästarna används som maskiner tycker jag däremot verkligen inte syns. Nu har både Lisen och Daniels hästar sålts under programmen och man har sett att båda varit förkrossade. Hästarna har den bästa utrustningen och behandlas som kungar och ryttarna påpekar verkligen att de är deras vänner. Samtidigt förstår jag självklart att de behöver säljas, som Lisen sa "de måste ju överleva", det är deras jobb. 
 
Mitt favoritpar är utan tvekan Lisen & Peder. De verkar så himla ödmjuka och snälla samtidigt som de har humor och verkar älska det de gör och sin familj. Man ser dem skoja med deras barn på tävlingar om att barnen ska hålla på varsin förälder och se vem som vinner osv. En sak som jag tyckte var väldigt kul att se Peder göra var när han sa att han betalade sin hästskötares hotellrum och övertalade henne att hon inte skulle sova i bussen. Man ser att dom bryr sig. Peder pointerar noga att hästskötaren gör ett bra jobb. Samtidigt som Lisen också åker på tävling utan skötare osv. Där visar hon att hon inte bara hoppar upp på färdigfixade hästar utan att de även gör saker själv. I de senaste avsnittet tyckte jag det var väldigt kul att se när de släppte Matrix (hennes guldhäst som hon precis sålde) löst i manegen och bara busade med han. Det verkar som de gör allt med kärlek och lycka, så kul att se!
 
Bild från Falsterbo 2013, tagen av mig. Ryttare på elitnivå.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela