blondehair.blogg.se

Lite politik typ.

Publicerad 2014-04-08 09:43:00 i Allmänt,

"I Sverige betalar inte bara staten utbildningen, utan man får också bidrag för att man pluggar".

Detta citatet skrattade jag så åt när jag läste och är en av anledningarna till varför jag pluggar i Sverige och inte gör som min bror ska göra till hösten att flytta till USA. Där, som ni säkert redan vet, kostar det väldigt mycket att plugga. Men amerikanarna har ju ett helt annat skattesystem. Man betalar knappt någon skatt överhuvudtaget och får själva välja vart man vill "satsa" sina pengar. Det är ett system jag utan tvekan hade velat ha i Sverige. Jag tycker att man ska få välja vart sina ihoptjänade pengar skall gå till. Jag tycker Sveriges system har börjat tappa.
Två punkter jag verkligen har reagerat på och varför jag tycker så som jag gör är, skolan och sjukvården.
När jag var yngre gick jag i kommunalskola men när jag skulle börja 7an bytte jag till en friskola/privatskola. Det var som att gå från natt och dag. Lärarna, maten, traditionerna det går inte att jämföra med någonting.
Sedan jag gick i 5an har jag haft problem med min mage. I början gick jag ju till vårdscentralen, livets skämt. Man får sitta i timmar och vänta, tas inte på allvar och skickas hem med en gång. Man får aldrig remisser osv. Jag började sedan gå till en privatläkare, där undersöktes man en timma, ordentliga diskussioner och provtagningar. Jag fick direkt (första besöket) en remiss till en datatomografi (ordentlig röntgen) vilket vårdcentralen inte gjorde på flera år p.g.a. att det "är för dyrt". Patienten i främsta hand var det va..
Jag förstår hur Sverige "tänker". Genom att lägga hela avsaret på individen finns det föräldrar som aldrig skulle spara pengar till sin barns utbildning osv. Men jag tror absolut att det generellt skulle ge bättre kvalité på vårt land med att få förvalta sina pengar själva!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela