blondehair.blogg.se

Nageltrång

Publicerad 2013-09-15 20:36:00 i Allmänt,

Ett ganska äckligt inlägg om nageltrång. Baserat på mina egna erfarenheter och inga andra kunskaper.
 
Varför uppstår nageltrång och hur känns det osv? Jag har ju som jag tidigare nämt väldigt fula och knubbiga tummar/fingrar. Det gör att mina naglar växer väldigt mer brett än uppåt. Mina naglar trycks då periodvis in i "köttet" på mina fingrar vilket leder till inflamation, nageltrång. Detta händer några gånger per år ungefär och gör så fruktansvärt ont. Innan har jag fått det främst i mina tummar men i skrivande stund har jag en inflammation i mitt långfinger (jag har även haft det i min stortå). Denna inflamationen har hitills varat i ungefär 2 dagar och det är nu svullet och gör sjukt ont, men som mest har jag haft nageltrång i tre veckor. För varje dag som går så blir det alltid mer och mer svullet och gör mer och mer ont. När det blir som mest vaknar jag när jag sover bara för jag råkar nudda mitt finger samt att det brukar pulsera utan att man rör det.
 
Vad gör man åt detta då? Svullnaden är ju fylld med var så praktiskt sätt så kan man spräcka detta. Några gånger har jag gjort det och jag brukar alltid försöka, men det brukar inte att fungera. Lite var lyckas alltid komma ut men inte allt. Jag vet inte om ni haft nageltrång någongång men det gör så himla ont ocn när man då försöker spräcka det så vet man inte var man ska ta vägen. Jag brukar gå till läkare / (skolsköterska när jag var yngre) som får försöka spräcka svullnaden eller klippa upp min hud (som på bilden nedan). Förra hösten hade jag den värsta inflamationen jag någonsin haft och jag fick gå till läkaren tre gånger plus äta antibiotika innan inflamationen gav med sig. Då hade jag det i min tumme och den var helt blå och gul och gjorde så ont så jag inte ens kunde hålla i en borste i stallet. Den gången tog det ca tre veckor från att inflamationen uppstod till den var helt läkt. Varför jag skriver detta inlägget är för att som jag tidigare nämnt så har jag precis fått nageltrång igen och tänkte även gå till läkaren som får klippa/sprätta upp huden med en kniv, plus att jag inte kom på något mer vettigt att skriva ;)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela