blondehair.blogg.se

Visste ni att?

Publicerad 2013-10-17 15:53:00 i Allmänt,

Visste ni att Västtrafik kan dra in linjer p.g.a. att man inte stämplar sina busskort?
 
Varje stämpling påverkar nämligen statistiken. Min kompis berättade att hennes ena buss drogs in för att ingen stämplade. I och med att ingen stämplade på bussen så såg det ut för Västtrafik som om ingen människa åkte den linjen. Jag tror att mina bussar lite är ute för samma öde. Jag bor nämligen lite off och har aldrig varit särskilt noga med att stämpla på min buss. Alla "här ute" har gett busschaufören ett leende på morgonen och så har det inte varit mer med det. Men efter att jag fick veta detta så har jag börjat att stämpla på mina bussar då jag inte vill att dom ska gå mer sällan än vad dom gör. Samma sak gäller tågen, där behöver man inte stämpla (vi som har Regionen Runt kort) men konduktörerna ber oss stämpla för att det påverkar deras statistik vilket i sin tur påverkar deras jobb. 

Jag tycker i och för sig att det är ganska logiskt när jag tänker efter. Västtrafik måste ju ha statistik på vilka linjer som det åks mest med etc. Det finns ju inte direkt något annat sätt att gå efter än just busskortsstämplingen. Det är ju inte riktigt så att chauffören kan sitta och räkna alla som går på och av vid viss hållplatser. Om vissa linjer visar att de inte har någon som åker på den är det rätt självklart att den dras in i behov av pengar. Dock tycker jag man att man bör kolla med de som kör linjerna om det verkligen inte är några som åker den innan de drar in den. 
 
Vad jag tycker om västtrafik kan vi dock ta i ett annat inlägg..
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela