blondehair.blogg.se

Könsdebatten

Publicerad 2013-10-01 15:37:05 i Allmänt,

Något jag tycker har gått alldeles för långt är kön- och hendebatten. Igår satt jag och lyssnade på P3 (mobba mig inte, orkade inte byta kanal) och då var den eviga könsdebatten igång igen. Då var det någon tjej som skulle strida om att det skulle vara mer kvinnliga artister på festivaler. Men ärligt talat, det finns en anledning att det på house/rock festivaler har fler män som artister. Nu förtiden ska man heller inte få ha rosa kläder på sina flickor och blåa på sina killar. Ens döttrar ska heller inte få leka med dockor och sönerna med bilar. Man bara wtf. Vi är TVÅ olika kön och det SKA vara skillnader på oss. 
Sen tycker jag absolut kvinnor ska ha lika lön som män för samma jobb eller om man vill älska samma kön, fine. Det håller jag helt med om. Men jag menar det är skillnader på kvinnor och män. Män är bättre fysiskt sätt och behöver därför exempelvis äta mer än kvinnor. Sen finns det kvinnor som är snabbare och starkare än män också såklart men dom är naturligt byggda så. Kvinnor däremot är mer ordningsamma och ambitiösa än många män, men det finns såklart undantag också. 
 
I media och överallt så ser man att det är mer män än kvinnor på alla möjliga ställen vilket sjäääälvklart är jätteorättvist ;) Men om man tillexempel kollar inom ridsporten eller på sjukhus bland sjuksköterskor, hur många män ser man då? Men det är inget media skriver om inte..
 
Jag säger såklart inte att jag tycker det är okej att kvinnor ska få lägre lön för samma yrke eller att kvinnor inte ska kunna leda företag osv. för självklart ska kvinnor ha samma rättigheter. Men det jag försökt få fram med detta inlägget är att jag tycker det ha gått alldeles för långt. Vi är ju nämligen två olika kön, just nu gör media det till något negativt och varför det? Varför är det dåligt att vi har två olika kön? Vi är två unika kön, hur kul hade det varit om alla gick runt i könsneutrala plagg och om barnen barnen inte ska få leka med de leksaker de vill?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela