blondehair.blogg.se

Nobless update

Publicerad 2013-07-24 11:29:00 i Allmänt, Hästar,

I måndags var ju mina föräldrar som sagt hos veterinären med Nobless. Vi använder ju oss utav Ale Djurklinik och har gjort det länge. I september blev ju Nobless halt. Efter några omgångar med gips opererades hon och hela hoven skars upp. 7cm av hoven skars bort, i bästa fall växer hoven ca 1cm/månad men i Nobless fall har det växt ungefär 4 cm på 9-10 månader vilket gör att hoven vart väldigt känslig. Vi har varit uppe många gånger (10-15ggr) på Ale sedan september + att Nobless bodde där uppe i nästan två veckor i samband med operationen. Nu under våren har hon ändå vart fräsch och jag har till och med börjat galoppera henne men härom dagen kändes hon ofräsch igen..
 
Eftersom vi ändå skulle åka upp denna vecka bokade vi första tiden som fanns med både veterinär och hovslagare. Efter mängder med bedövning, röntgen och några böjprov konstaterade de att de var något i höger fram och höger bak. Den "skadade" hoven är vänster fram och den såg fin ut. Höger fram har jag tänkt på länge eftersom när hon hade som ondast belastades endast det benet. Höger bak har min ord. vetrinär reagerat på tidigare men då trott att hon bara vart stel eftersom hon då bara stog i sjukhage (vilket hon gjorde i 9 månader). I måndags fick hon iallafall lite kortison. Hon ska skrittas nu i två veckor. Sedan ska jag börja trava henne i tre veckor med mycket cavaletti osv. Och sedan så ska vi upp till veterinären igen om 5 veckor. Mina förädrar köpte även olika grejer (oljor, foder m.m.)  för att hoven skulle växa bättre som tydligen var väldigt dyra så hoppas det funkar nu. 
 
Börja om från början, börja om på nytt.. 
 
Hoven ett tag efter operationen. Det är "hål" hela vägen över järnet, bara att det är "igentäckt" med bakteridödande. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela